Det finns många företag idag som gillar att samla in data, och vi har skrivit om en hel del sådana. För dig som inte riktigt vet vad det innebär så är begreppet "big data" den nya trenden. Det innebär att företag helt enkelt vill skapa digitala profiler av sina kunder så att de vet vad kunderna vill ha (istället för att gissa sig till det eller gå på magkänsla).

För att skapa en digital profil behöver de så mycket information som möjligt, och det är där undersökningarna kommer in i leken. Men det är inte bara företagen som det här gagnar. Med undersökningsbaser som Toluna får konsumenter belöningar för att berätta vad de tycker om olika produkter och tjänster. Priset företag betalar för att få din data är alltså belöningar av olika slag.

Hos Toluna kan du dessutom skapa dina egna undersökningar (inte bara utföra redan färdiga). Dessutom samarbetar de med giganter som Amazon, Sony Music, Kellogs och CBS. Det finns alltså belöningar här som är relevanta och intressanta för alla.

Klicka bara på länken här nedanför för att komma igång, det är enkelt och du kan börja tjäna poäng (som leder till belöningar) direkt.