Det finns en chans att du känner igen namnet Toluna. Deras namn har figurerat här på Gratis.se under en längre tid, men vi påminner gärna om dem då och då! Toluna har hand om marknadsundersökningar, det betyder att du som konsument berättar för dem vad du tycker om olika varumärken och produkter, och sedan sammanställer de informationen till företag så att de kan förbättra sina produkter så att de faktiskt passar folk.

Men hur går det till då? Jo, det är lättare än tugga tuggummi. För du har väl någon gång, eller förmodligen många gånger, tyckt att en produkt eller en tjänst inte håller måttet? Eller att det saknas något, eller att du precis kommit på en lösning som företaget inte tänkt på. Det vanliga är att det stannar där, dina förslag når inte längre än till de Facebook-grupper du är med i. Det här är Toluna kommer in i leken.

Toluna kan som sagt sprida dina åsikter betydligt vidare än vad du själv kan, och som tack för hjälpen får du belöningar i form av presentkort eller kontanter via Paypal. Exempel på företag som samarbetar med Toluna är Amazon, Coca-Cola och L'Oréal.