Att öka engagemangen bland användare är något som de flesta spelutvecklare jobbar hårt med. Anledningen till detta är att engagemanget bland dess användare är en stark indikator för hur bra ett spel kommer att lyckas eller inte, vilket är anledningen till varför spelutvecklare exempelvis låter spelare testa deras spel gratis.

Den här typen av metod används av de flesta speltillverkare, både stora och små, och är även vanligt hos onlinebaserade casinon. Mr Green online casino erbjuder exempelvis gratis tester på ett flertal av deras spel, vilket både är till för att öka engagemanget bland spelarna, men även för att ge dig en möjlighet att bekanta dig med spelet innan du riskerar dina egna pengar. 

Metoden används även av många TV-spelstillverkare, detta för att de vet att det är spelarna som i slutändan avgör vad som är bra och inte, samt ger tillverkarna värdefull information om vad som ska behållas och vad som ska bytas ut.

Öka engagemang genom att tillåta gratis spel

Att öka engagemang genom att tillåta gratis spel är en väl beprövad metod som används inom många olika kretsar. De företag som ligger bakom TV-spel, casinon och andra spelformer är frekventa använder att denna metod, och har visat sig vara ett effektivt medel för att öka engagemanget bland dess nya och framtida spelare.

Tillverkarna använder informationen för att förbättra upplevelsen

Det här är ett smart och effektivt sätt för tillverkare att få värdefull information som i slutändan används för att öka engagemanget bland användarna, vilket i de flesta fall leder till en bättre upplevelsen för spelarna.

Den här typen av metod används främst i början, gärna innan ett spel har lanserats, men kan även användas precis vid startskedet eller längre in i lanseringen. 

Tillverkare vill främst ha spelare som är kunniga nog att hitta brister. Oerfarna spelare kommer att ha betydligt svårare att hitta många av de brister som vanligtvis finns i nya spel, men kan dock bidra med annan värdefull information. Det är dock de erfarna spelarna, alternativt spelare som själva jobbar inom branschen som vanligtvis hittar de större bristerna som speltillverkarna letar efter. 

Därmed är det inte ovanligt att spelbolagen en tid innan lansering letar efter noggranna och erfarna spelare som kan testa deras spel, ofta gratis, och kan ibland även belönas med krediter eller framtida spel. Även utan belöningar är det få som tackar nej till dessa upplevelser, vilket inte är särskilt konstigt med tanke på att dessa människor ofta har spel som intresse.

Win-win för spelarna

Det här är vanligtvis en win-win för spelarna, och inte bara de som får möjlighet att testa spelet. De som får testa spelet får självklart en möjlighet att bekanta sig med spelet på ett kostnadsfritt sätt, och även innan spelet är tillgängligt för allmänheten. Det här är något som uppskattas av de flesta av de spelare som får denna möjlighet.

Men det är som sagt inte endast dessa spelare som drar nytta av detta. Tack vare all den feedback som testerna bidrar med kommer spelet att kunna utvecklas och förbättras, vilket i slutändan leder till bättre upplevelse för alla spelare.

Slutsats

Att erbjuda speltester är ett effektivt sätt för att öka engagemangen bland användare. Om speltesterna utförs på rätt sätt kommer utvecklarna att få många möjligheter att utveckla och förbättra spelet, vilket i slutändan oftast leder till ökat engagemang bland spelarna, vilket resulterar i bättre försäljning och popularitet. Win-win för alla.

Det här är väldigt vanligt inom spelbranschen, inte minst vad gäller dator- och TV-spel, men blir även allt vanligare inom andra spelformer, exempelvis online casinon. Det är inte särskilt konstigt att metoden breder ut sig inom branschen med tanke på hur effektiv den är.