Vi blir allt mer uppkopplade och teknik är nu en stor del av vår vardag. Detta har också gjort att sättet på vilket vi kan nå ut med våra affärsidéer på har ökat. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Tumblr ... Listan är lång då det kommer till plattformar som erbjuder reklammöjligheter online utan att du behöver spendera en förmögenhet.

Syns du inte finns du inte

För att kunna attrahera kunder till ditt företag är det viktigaste att du syns på plattformar där dina potentiella klienter interagerar. Se till att du har ett relevant och engagerande budskap som du vill nå ut med, ingen vill bli spammad med onödig information.

  • Ett bra sätt att börja är att Googla ditt företag. Detta är ju det första som dina kunder ser när de söker efter ditt företag. Se till att det går att hitta ditt företag i Google maps, om du har en fysisk adress, samt att dina recensioner och din hemsida är uppdaterade.
  • Ett annat sätt att öka din synlighet är att vara aktiv på andra, liknande företags plattformar. Att inleda samarbeten med relevanta företag samt att gå med i olika organisationer inom samma bransch ger dig tillfällen att knyta kontakter och inspireras.

Ta vara på gratis social media

Det finns en hel uppsjö av sociala media-plattformar som du kan utnyttja kostnadsfritt för att göra reklam för ditt företag. Om du har högkvalitativt innehåll, och om konkurrensen inte är för hård kan dina inlägg nå långt på organisk väg.

  • Twitter låter dig skriva korta och kvicktänkta meddelande. Det är dessutom en ypperlig kanal för att söka efter ”#” och se vad som sägs om ditt företag. När du kommit igång är det även en perfekt kanal för kundservice.
  • Genom Facebook kan du skapa en företagssida. Med så kallade organiska poster räknar man med att 30% av en sidas följare kommer att se ett inlägg. Instagram och Pinterest är två andra plattformar perfekta för visuella poster.

Ta del av konversationen

Se till att du finns där dina kunder finns, redo att ge expertsvar på deras frågor. Många stora varumärken jobbar med varumärkesambassadörer. Det kostar skjortan att be en kändis marknadsföra ditt varumärke, men då det kommer till rekommendationer litar vi faktiskt mer på våra vänner.

  • Dina bästa varumärkesambassadörer, som dessutom inte behöver kosta dig ett öre, är dina nuvarande kunder. De kan rekommendera ditt företag till sina vänner så länge de är nöjda och glada med servicen. Om ni har ett bra förhållande kan du även be dem lämna en recension eller två om din verksamhet på olika online-forum.
  • Om du dessutom är närvarande på gratisforum som Quora och har topprecensioner på plattformar som Tripadvisor och Yelp ökar detta dina chanser att bli vald framför dina konkurrenter.

Så om du har en bra affärsidé behöver en knaper marknadsföringsbudget inte utgöra ett hinder. Teknologi och vårt ökade användande av sociala media har öppnat upp dörrar vi tidigare endast kunnat drömma om, så se till att utnyttja det till max.