Oavsett vilken bransch det gäller är marknadsföring ett viktigt led i företagande. Bra marknadsföring hjälper dig att locka kunder till din verksamhet och att bygga starka relationer. En lyckad marknadsföring har förmågan att attrahera kunder men överensstämmer samtidigt med de krav som ställts i lagen. Den får därmed inte vara vilseledande och aggressiv och måste ha en tydlig avsändare. Innan man påbörjar en eventuell marknadsföringsstrategi är det en god idé att göra research om sina aktuella förutsättningar. Med hjälp av marknadsundersökningar kan man ta reda på mer om sin målgrupp och hur man bäst löser deras problem. Därutöver kan man utforska vilka budskap eller kanaler som lämpar sig bäst för att marknadsföra just sin verksamhet. I det här inlägget riktar vi in oss på spelplattformar och hur de marknadsför sig. 

Kostnadsfria erbjudanden

Gratis är gott lyder det gamla ordspråket, och visst är det så! Att erbjuda potentiella spelare gratis provperioder, kostnadsfria erbjudanden och rabatter är ett relativt kostnadseffektivt sätt för spelplattformar att marknadsföra sig. Oavsett om vi gillar klassisk poker eller föredrar lekfulla slots kan vi alla vara överens om att vi gillar gratis saker. Genom att erbjuda en välkomstbonus utan kostnad för nya spelare eller gratis slots jämte annat spelinnehåll i utbyte mot betalning skapar digitala plattformar på nätet goodwill kring sitt varumärke. Dessutom får spelare möjlighet att ta reda på mer om plattformens tjänster innan de registrerar konton. Marknadsföring i form av gratisprodukter är en väl beprövad metod som bygger på ömsesidighetsprincipen. Genom att som näringsidkare ge bort en gratis produkt eller tjänst till en potentiell kund hoppas du att de köper något från din verksamhet i utbyte samtidigt som du ökar medvetenheten om ditt varumärke.

Influencer-marketing

Idag är influencer-marketing en allmänt vedertagen del av marknadsföringsarbetet hos de flesta företag. Det går kort och gott ut på att skapa relationer med en eller fler större eller mikroinfluencers som i utbyte mot vederlag marknadsför en produkt eller ett varumärke å dina vägnar. Marknadsföring äger i regel rum på influencerns kanaler, däribland sociala medier som Tik Tok och Instagram. Marknadsföringsinsatser kan dock även omfatta produktmarknadsföring, PR och användarrecensioner. Inom spelbranschen är det, oavsett om man är verksam inom live casino eller utvecklar videospel, en god strategi att använda nischade gaming-influencers för att nå ut med, samt göra reklam för produkter eller tjänster. Gaming-influencern presenterar din produkt för din målgrupp och skapar snabbt en medvetenhet kring ditt varumärke som troligen varit svårare att uppnå om du använt dig av traditionella kanaler som TV och tidningar.

Sociala medier

Social Media

En närvaro på sociala medier är A och O om du vill marknadsföra din spelplattform och nå ut till en målgrupp över hela världen. Sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram kan användas och spelplattformar bör därutöver använda sig av analysverktyg för att utröna hur deras målgrupper interagerar med deras innehåll och ta reda på deras intressen och preferenser. Spelplattformar bör dessutom lägga ned tid på att publicera engagerande och klickvänligt material - såväl skriftligt som visuellt - för att engagera sina följare och långsamt bygga upp medvetenhet kring sitt varumärke. 

Live-streaming

Dagens (spel)konsumenter är vassa och vill låta sig engageras. Ju mer interaktiv spelplattformars marknadsföring är desto bättre. Video-innehåll har visat sig vara vinnande på nätet oavsett om det publiceras på Youtube. Tik Tok, Instagram Reels eller Vimeo. Det finns studier som pekar på att huvuddelen av all trafik på nätet består av videovisningar. Eftersom gaming redan är en rätt interaktiv aktivitet är det därmed föga förvånande att gamers uppskattar marknadsföring i form av fängslande videoinnehåll och live streaming events på exempelvis Twitch. 

Sammanfattning

I takt med att vi lever i en alltmer digitaliserad och uppkopplad samtid har konventionella marknadsföringsmetoder som Tv-reklam och tidningsannonser till stor del fått ge vika för mer smarta och effektiva åtgärder som bland annat influencer-marknadsföring och digitala rabattkoder och gratiserbjudanden. Detta gäller i allra högsta grad spelbranschen som ju till sin natur är snabb med att anpassa sig till nya tekniska innovationer inom både marknadsföring och i övrigt.